Kirjavaa työtä kirjastossa, osa 6

Osa 6 - Neuvonta- ja tietopalvelut

Kirjastonhoitajat työskentelevät neuvonta- ja tietopalveluissa. Heidän tiskinsä sijaitsee lainaus- ja palautuspisteen ja musiikkiosaston välissä. Kirjastonhoitajia on myös lasten- ja musiikkiosastolla. Heitä on yhteensä 11 meidän kirjastossamme. Jos ihmettelet miten kirjastovirkailijat ja kirjastonhoitajat eroavat toisistaan, niin kyse on koulutustaustasta. Kirjastovirkailijat ovat käyneet läpi 2-3 vuotisen toisen asteen ammattikoulutuksen ja kirjastonhoitajat ovat valmistuneet yliopistosta kirjastoalan tehtäviin.

Neuvonta- ja tietopalvelutiski
 Neuvonta- ja tietopalvelutiskistä voit kysyä mistä löydät tietyn teoksen, kuka on kirjoittanut jonkun kirjan, minkä nimisiä kirjoja jokin kirjailija on kirjoittanut, mitä kirjoja jostain tietystä aiheesta löytyy, heiltä voi kysyä kirja- ja lukuvinkkejä ja paljon muuta. Myös kirjavaraukset voi tehdä tässä tiskissä, varsinkin jos varauksia on useampi kuin yksi. Kirjastonhoitajat myös jalkautuvat hyllyjen väliin asiakkaan kanssa etsimään aineistoa ja neuvomaan, mitä mistäkin löytyy.  Kirjastonhoitajat voivat tehdä myös laajempaa tiedonhakua esim. päättötyötä, tutkielmaa tai esitelmää varten. Heillä on käytössään myös erilaisia tietokantoja joista voi etsiä tietoja.
Tiski toisesta suunnasta - täältä kannattaa kysyä!
Neuvontatiskistä löytyy myös asiakaskone, jonka yhteydessä on skanneri. Skanneriin ja muihin laitteisiin, kuten asiakaspäätteisiin ja kopiokoneeseen ja mikrofilminlukulaitteeseen saa opastusta neuvontatiskistä. Sähköpostiosoitteeseen kirjasto (at) jarvenpaa.fi osoitteeseen voi lähettää sähköpostia, palautetta tai muuta asiaa ja myös Introssa tehtävät kirjavaraukset tulevat tähän sähköpostiin jota kirjastonhoitajat lukevat pitkin päivää ja käyvät hyllyistä noutamassa varattuja kirjoja varaushyllyyn ja muuten vastailevat sähköpostiin.

Uutuuskirjat päätyvät tämän tiskin henkilökunnan käsien kautta uutuushyllyihin. Ja hekin hyllyttävät noin tunnin päivässä, kuten koko henkilökunta. Yleensä se tapahtuu ennen kirjaston avaamista, mutta iltavuorolaisen saattaa tavata hyllyjen välistä aukioloaikanakin. 

Kirjastonhoitajat myös tekevät omia töitään tiskissä jos on rauhallista, mutta pääosassa ehdottomasti on asiakaspalvelu joten rohkeasti vain asioimaan tälle tiskille ja kysymään heiltä!

MR



Kommentit

  1. Hyvä, kuvaava artikkeli taas! J-pään kirjasto on paras!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja mielipiteestäsi, tuollaista palautetta on ilo ottaa vastaan! :)

      Poista

Lähetä kommentti