Osa 5 - Lainaus- ja palautuspiste - mitä siellä tapahtuu.
Kun kirjat on saatu lainauskuntoon, pääosaan astuu lainaus- ja palautuspiste eli tiski, jossa lainaus ja palautus tapahtuu - ja
paljon muuta.
Lainaus- ja palautuspisteessä voi myös maksaa sakkomaksuja, uusia lainoja, noutaa varattuja kirjoja, selvittää laskutusasioita, korvata hävinneitä tai tuhoutuneita kirjoja, noutaa kaukolainoja, tehdä osoitteenmuutos, pyytää kortilleen salasanaa jolla pääsee
Introssa omiin tietoihinsa ja kirjaston tietokoneille, rekisteröityä asiakkaaksi tai teettää uuden kirjastokortin, jos vanha on kadonnut.
Lainaus- ja palautuspisteen toisessa päässä on palautusautomaatti ja toisessa päässä lainausautomaatti, jota voi käyttää kun omistaa Kirkes-kirjastojen kirjastokortin. Kumpaakin saa käyttää itsenäisesti ja niihin saa opastusta tarvittaessa henkilökunnalta. Myös virkailijan kanssa saa mieluusti asioida. Automaatit eivät korvaa kirjastovirkailijoita, vaan vapauttavat virkailijat tekemään enemmän sitä työtä missä ihmiset ovat parempia kuin koneet, eli olemaan tekemisissä ihmisten kanssa naamatusten. Voi neuvoa ja opastaa, perehdyttää ihmisiä kirjaston maailmaan, suositella kirjoja, etsiä aineistoa hyllyistä, neuvotella mahdollisissa ongelmatapauksissa ja paljon muuta.
|
Palautusautomaatti asiakkaan puolelta |
|
Palautusautomaatti henkilökunnan puolelta
(silmät on lisätty tietokoneella) |
|
Lastenosaston lainausautomaatti |
Toinen lainausautomaatti löytyy lastenosastolta, sitä voi myös käyttää kuka vain.
Lainaustoimistossa työskentelee kirjastovirkailijoita kahdessa vuorossa, aamu- ja iltavuorossa. Heitä on tiskissä tarpeen mukaan 1-3 henkilöä kerrallaan. Jotkut tietyt ajankohdat ovat ruuhkaisempia kuin toiset, esim. maanantai-illat ovat aika kiireisiä, niin silloin henkilökuntaa laitetaan työvuorolistoissa enemmän paikalle ja sitten taas jotkut aamupäivät saattavat olla rauhallisempia, jolloin siinä voi pärjätä yksikin henkilö kerrallaan.
Virkailijoita on kirjastossamme yhteensä 12 ja tällä hetkellä lisäksi kaksi harjoittelijaa. Kun virkailijat eivät ole tiskissä he tekevät sisätöitään, eli kaikkea mikä liittyy kirjaston kokoelman ylläpitoon. Jokaisella on omat tehtävänsä esim. lehtitilaukset, poistot, kaukolainat,
saapuvan aineiston käsittely ja muita hommia joita esitellään näissä blogikirjoituksissa lisääkin.
|
Lainaus- ja palautuspiste ja lainausautomaatti. Taustalla hyllyt joissa varatut kirjast odottavat lainaajaansa |
Päivystysvuorossa ollessaan virkailijat tekevät joskus sisätöitään tiskissä kun on hiljaista, ensisijainen työ siinä kuitenkin on asiakaspalvelu joten reippaasti vain asioimaan vaikka virkailija siinä puuhaisikin muuta. Muut hommat kesketytetään heti jos asiakas tarvitsee, siinä ei voi häiritä virkailijaa, sillä olemme siinä juuri asiakasta varten.
|
Lainaustiskiä ja joulunalus lainaajia |
Lainaus-ja palvelupisteessä tulee koko ajan jonkun olla paikalla
vastaanottamassa palautuksia ja tekemässä lainauksia, siksi siitä
tiskistä on hankalaa jalkautua asiakkaan kanssa hyllyjen väliin etsimään
tiettyjä teoksia, siksi neuvontatiskille on parempi mennä asioimaan jos
ei löydä haluamaansa, sillä siitä tiskistä henkilökunta voi mennä asiakkaan mukana
hyllyille ja etsiä kirjoja. Neuvontatiskissä on
enemmän aikaa perehtyä asiakkaan asiaan, lainaus-ja palautuspisteessä on
hektisempää kun palautuksia ja lainauksia tulee koko ajan. Neuvontatiskistä kerrotaan lisää seuraavassa blogipostauksessa...
MR
Kommentit
Lähetä kommentti