Antti Nylén: Häviö
Antti Nylén: Häviö (Kosmos 2018)
Antti Nylén on menestynyt esseisti ja suomentaja. Hänet
on seppelöity monin kirjallisuuspalkinnoin, hän luennoi yliopistoissa ja puhuu kirjallisuustapahtumissa, hänen teoksistaan otetaan tämän tästä lisäpainoksia
ja onpa hänet nostettu uuden suomalaisen esseen keulakuvaksikin. On kulunut
klisee sanoa, kuinka hyvin Nylén kirjoittaa. Meriitit ovat kiistämättömät. Kuitenkin:
”Menestys on kirjallisuuden ja taiteen piirissä erilaista kuin muualla”. Minkälaista
sitten on kirjailijana menestyminen, julkinen taiteellinen työ (”kirjailijana
esiintyminen”), jonka takana Nylén ”painii musertavien toimeentulon,
motivaation ja mielenterveyden ongelmien kanssa”?
Häviö on katkera ja tuskallinen omakuva kirjailijan ”urasta”
1990-luvun alusta – jolloin Nylén otti ”ensimmäisen peruuttamattoman ja siksi
anteeksiantamattoman askeleen häviötä kohti” – kevääseen 2018. Monologimuotoisessa
kirjassaan Antti Nylén kuvailee tietään kirjailijaksi, eli ajautumistaan ”asemaan,
jossa ei voi elää mutta josta ei voi poiskaan lähteä”. Häviön keskeinen
ajatus ja väite on, ettei kukaan valitse taiteilijan (tai muutakaan!) työtä;
sattumalla ja kohtalolla on aina näppinsä pelissä.
Nylénin (häviön) kokemuksen keskiössä on raha, tarkemmin sen
ainainen puute; kirjailija eli taiteilija ei saa työstään oikeaa palkkaa, vaan
on tuomittu kituuttamaan nöyryyttävässä apuraharuljanssissa, jossa armoa – eli
rahaa – ripotellaan pienissä, muutaman kuukauden suuruisissa erissä. Välissä on
elettävä velaksi, tai jotenkin. Kirjailija haluaisi keskittyä kirjoittamiseen,
eli työhönsä, mutta voimat kuluvat absurdin byrokratiakoneen kanssa
kamppailuun. Hakemuksien kirjoittelu, apu- ja palkintorahojen takaisinperinnät ja
ainainen huoli toimeentulosta varjostavat taukoamatta kirjailijan elämää.
Kyllästynyt ja lyöty Nylén uhkaa lopettavansa, luovuttavansa.
Mutta ei lopettaminen tietenkään ole vaihtoehto, ei todelliselle
kirjailijalle: töitä on tehtävä, on pakko, koko ajan. Riivaaja käskee.
Häviön lukijana oloni on vaivaantunut, ristiriitainen
ja kiusallinen. Tiedän hyötyväni toisen kärsimyksestä; Häviön lukeminen
kirpaisee. Kaikki tuntuu irvokkaalta. Kuitenkin nautin: Nylén kirjoittaa niin
hyvin.
VM
Kommentit
Lähetä kommentti