Kesänuoren päivä lukion kirjastolla

My day lukion kirjastolla

Moikka!

Mun nimi on Pulmu ja mä olen kesätöissä lukion kirjastossa. Mun työkuukausi alkaa olla lopuillaan ja olen tykännyt työstä paljonkin. Mun työpäivä menee yleensä näin:

Saavun yhdeksäksi koululle ja aloitan työt. Kirjaston tietokantajärjestelmä on muuttumassa. Se tarkoittaa, että kaikkiin kirjaston kirjoihin on laitettava uusi info- ja viivakooditarra. Sellaisia mä lätkiskelen kirjoihin. Tarroitusta mä teen ylivoimaisesti eniten, ja mun mielestä se on ihan kivaa ja rentoa puuhaa.

kirjan takakansi, jossa on uusi infotarra

Tarroituksen jälkeen kirjat laitetaan takaisin hyllyyn. Tämä on hyvä tilaisuus tehdä kirjastoon uusi järjestys, ja niin me myös teemme.

pino lukion oppikirjoja hyllyllä

Ruokatauko! :P

täytettyjä tortillalettuja lautasella. tortilloihin on työnnetty haarukka pystyyn.

Vanhoja kirjoja pitää tuhota, että uusille on tilaa. Kirjaihmiselle kirjojen repiminen kuulosti aluksi järkyttävältä, mutta siihenkin tottuu. Etenkin kun suurin osa revittävistä on vanhoja oppikirjoja tai tietokirjoja. Repiminen on muuten yllättävän fyysistä puuhaa ja se on tehtävä oikeassa asennossa, etteivät nivelet kipeydy.

kirjoja, joiden sisukset on revitty irti.

Iltapäivätauko! Näillä helteillä pitää muistaa juoda ja paljon.

käsi pitelee vesimukillista aukinaisen sarjakuvan päällä 

Lopuksi mä käyn läpi kirjaston lehtiä, laitan ne aikajärjestykseen ja nakkaan liian vanhat lehdet kierrätykseen. Musta on kiintoisaa, mitä kaikkea minulle uutta kirjastossa on. Mä olen opiskellut Järvenpään lukiossa kaksi vuotta, enkä silti ole älynnyt, että kirjastosta löytyisi näin paljon mielenkiintoisia lehtiä.

pino Soundi-lehtiä levitettynä pöydälle

Siinä oli mun työpäiväni! Mun mielestä työ kirjastolla on rentoa ja juuri sopivaa vaihtelua ajattelua vaativaan opiskeluun. Siis erinomainen kesätyö! Lukutoukkana mä viihdyn kirjojen parissa oikein hyvin, ja sen takia mä kirjastolle hainkin. Ainoa miinuspuoli olivat helteet, mutta niistäkin selvittiin ja onneksi ne kestivät vain muutaman päivän.

Osan ajasta mä olin myös pääkirjastolla. Siellä mä mm. hyllytin palautettuja kirjoja ja kävin läpi varastoa.

kirjaston aikuistenosaston kirjahyllyjä

Jos haluatte lukuvinkkejä, käykääpäs vilkaisemassa Järvenpään lukion kirjaston Instagram-tili. Sieltä löytyy piakkoin allekirjoittaneenkin lukusuosituksia.

Mukavaa ja kirjantuoksuista kesää kaikille!

Pulmu

 Teksti ja kuvat: Pulmu

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kilpikonna lemmikiksi?

Tammikuun 2023 vinkatut kirjat

Kirjavinkit helmikuulta 2023