Kirjastolaisten vuoden suosikkeja 2021
Vuoteen 2021 sisältyi jälleen kerran paljon hienoja luettuja kirjoja ja katsottuja elokuvia. Tähän on koottu muutaman kirjaston vinkkarin vuoden parhaat luku- ja elokuvakokemukset. Listattuja kirjoja ja elokuvia ei ole rajattu 2021 ilmestyneisiin.
Saara
Tove Ditlevsen: Lapsuus
Tanskalaisen Tove
Ditlevsenin Lapsuus (S&S 2021, suomentanut Katriina Huttunen) oli yksi
vuoden kirjallisista aarteista: tiivis, kuulaalla kielellä kirjoitettu
autofiktiivinen teos, joka onnistuu jotenkin osumaan juuri asioiden ytimeen.
1970-luvulla kirjoitetussa kirjassa eletään 1920-luvulla Kööpenhaminan
työläiskaupunginosassa. Minäkertoja Tove on mielikuvituksekas, tunteikas ja
monen mielestä varsin kummallinen lapsi, joka haaveilee kirjailijan urasta,
mutta jolle ei ole juuri hyviä kortteja elämässä jaeltu. Nuori dramatiikan- ja
kauneudentajuinen tyttö haluaisi esimerkiksi kirjoittaa virsiä, mutta
lapsuudenkodin ateistinen ilmapiiri ei siihen kannusta tai sitä edes hyväksy.
Toven lapsuus on
rehellisesti sanottuna varsin ankea, ja lapsuus onkin yksi kirjan pääteemoista.
Lapsuutta kuvataan oivaltavasti asiaksi, joka ”tarttuu kuin haju ja josta ei
pääse eroon”. Seuraavissa osissa päästään kurkistamaan Toven nuoruuteen ja
aikuisuuteen.
Olga Tokarczuk: Päivän talo, yön talo
Tänä vuonna tulin vihdoin tutustuneeksi Nobel-voittaja Olga
Tokarczukiin, ja täytyy sanoa, että tämä kirjailija on aivan omaa luokkaansa.
Päivän talo, yön talo (Otava 2004, suomentanut Tapani Kärkkäinen) on täysin
suvereeni taideteos. Tokarczuk kirjoittaa häpeilemättömän kummallista tekstiä,
jossa vilisevät pyhimystarinat, kollektiiviset unet ja toinen toistaan
erikoisemmat hahmot Sleesian maaseudulta Puolasta. Jollakin tavalla nämä
kuitenkin muodostavat ehjän ja kauniinkin kokonaisuuden, joka ei tarvitse
mitään muuta. Mitään ei selitetä, ja hyvä niin. Liikaa en halua minäkään
selittää. Vahva suositus!
Kazuo
Ishiguro: Pitkän päivän ilta (Tammi, suomentanut Helena Bützow)
Yhtenä vuoden
parhaista lukukokemuksista jäi mieleen lämmittämään Kazuo Ishiguron Pitkän
päivän ilta, joka luettiin myös
kirjaston lukupiirin joulukuun kirjana.
Teos kuvaa
1900-luvun alun eurooppalaista yhteiskuntaa ja sen murrosta; vanha maailma
kulkee vähitellen kohti loppuaan, ilta sarastaa. Hovimestarin ammatti muuttuu
ja jää lopulta kokonaan pois. Demokratia valtaa alaa, ja vanhat ajatukset aristokratiasta,
yhteiskuntaluokista ja elämän tarkoituksesta alkavat tuntua vanhentuneilta. Teos
osoittaa melkoista kirjallista taituruutta: Ishiguro on todella onnistunut
tuomaan sivuille 1900-luvun alkuvuosikymmenten brittiläisen hovimestarin äänen.
Hienovarainen, lempeän humoristinen ja arvokas kirja on ehdottomasti modernin
klassikon asemansa ansainnut.
Väinö Linna:
Täällä Pohjantähden alla -trilogia
Linnan klassikkotrilogia Täällä Pohjantähden alla
(kustantanut WSOY) pääsi 10–15 vuoden jälkeen
uusintakierrokselle. Olin lukenut teoksen lukioikäisenä, jolloin se herätti
minussa hurjasti tunteita ja mielipiteitä ja sai kiinnostumaan Suomen
historiasta aivan uudella tavalla. Ilokseni huomasin, että nyt aikuisiässä teos
oli ihan yhtä vaikuttava. Dramaattisen tarinan herättämät tunteet olivat ehkä
hieman maltillistuneet, ja nyt löysinkin tarinasta uusia kerroksia.
Ensinnäkin trilogia on yksinkertaisesti erittäin nautittava,
mukaansatempaava ja taidokkaasti kirjoitettu sukutarina, jossa edetään
vaatimattoman torpan perustamisesta 1880-luvulta aina 1950-luvulle
sodanjälkeiseen aikaan asti – ja sellaisena se on mainio ja sivistävä
fiktiivinen kuvaus tästä osasta Suomen historiaa. Toiseksikin se on tietenkin tarkkanäköinen
tutkielma luokista. Linna kuvaa hyvin elävästi yhteiskunnan eri kerrostumia, ja
vaikka hän onkin saanut yksinomaan työläiskirjailijan leiman, myös
sisällissodan valkoinen osapuoli saa ymmärrystä osakseen. Kukaan ei pääse
pakoon niitä olosuhteita, joihin on syntynyt, ja omasta yhteiskunnallisesta ja
sosiaalisesta todellisuudesta irtautuminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
Heini
Rosa Liksom: Väylä
Väylä kuvaa pienen kylän tytön pakovaellusta ja Lapin sodan
hävitystä. Perhe on hajonnut ja vain kotitilan karja on lohtuna ja myös
taakkana. Liksom kertoo niin kauniisti jopa kovin verisiä ja rumia asioita.
Luonto ja eläimet pelastavat ”ihmiseläimen”, vaikka maailma olisi kuinka
hätkähdyttävä ja ristiriitainen. Pienet asiat tuovat lopulta lohtua ja valoa
pimeyteen, valaisevat tietä sykähdyttävä hetki kerrallaan.
Vanessa Springora: Suostumus
Kirja on herättelevä kuvaus siitä mikä vielä 70-luvulla oli
sallittua ja hyväksyttyä. Springora ei moralisoi, mutta paiskaa lukijan eteen
maailman, jossa pikkutytöt ja pojat olivat hyväksytysti arvostetun taiteilijan,
toimittajan tai kriitikon muusia ja seksuaalisia innoittajia. Pedofilia oli
hyväksyttyä, sillä lapsihan halusi rakkautta ja ihailua. Silti Springora ei
missään tapauksessa retostele, vaan avaa nyt lapsesta naiseksi kasvaneena omat
ajatukset tapahtuneesta ja sen seurauksista. Kirja käsittelee ajankohtaisia
asioita valtasuhteista ja niiden hyväksikäytöstä.
Mariana Enriquez: Mitä liekit meiltä veivät
Argentiinalaista uuden kirjailijasukupolven kauhua. Kauhua,
johon kytkeytyy yhteiskunnan kipupisteitä ja kansanperinteen kummitustarinoita.
Enriquezin novelleista jokainen on hurja ja kauhea. Olisi ihana suositella tätä
vain ilman kauhu-sanaa, sillä ihan perinteistä kauhukirjallisuutta tämä ei ole.
Yksi vuoden parhaista ja karmaisevimmista lukukokemuksista.
Elisabeth Strout: Olive taas
Kuinka kuvataan vanhenemista ja luopumista. Kuinka kuvataan
elämää, joka on tavallista ja silti täynnä elämää ilman nyyhkytarinoita.
Luopuminen ja vanheneminen pehmentävät ja auttavat jopa Olivea löytämään
reittejä takaisin useiden jo hukattujen tunteiden luo. Samalla vanheneminen on
raastavaa ja kipeää. Voi, miten tästä kirjasta pidin. Toivon kuitenkin, että
lukijat, jotka eivät ole Oliven vaiheita seuranneet, lukisivat ehkä ensin
jonkin aikaisemmista Stroutin kirjoista, joissa Olive joko vilahtaa
sivuhenkilönä tai on päähenkilönä.
Lisa Wingate: Ennen kuin olimme sinun
Romanttinen, kaunis ja samalla jännityskirjamainen ja
kirpaiseva tarina lapsista jotka on ryöstetty vanhemmiltaan ja adoptoitu
”parempiin” perheisiin. Takana oleva oikea tarina 1920-1950 lukujen aikana
tapahtunut lasten kidnappaus- ja lapsikauppaskandaali on itsessään niin
absurdi, että sitä ei meinaa uskoa todeksi. Kirja on kirjoitettu kahdessa
aikajanassa ja vaikka sen aihe on karu se on myös romanttinen ja sitä voisi
kuvailla sanalla ”lukuromaani”.
Susanne Clarke: Piranesi
Tämä kirja kuuluu fantasia luokkaan ja toivoisin niin että
sen lukisivat myös muut kuin fantasian ystävät. Kirja on uskomaton, tiivis ja
upea tarina jossa on niin paljon asiaa, että fantasia sana ei saisi karkottaa
lukijoita. Kirjan keskiössä on ihmeellinen talo, joka kätkee sisäänsä yhä
syvempiä ja ihmismieltä kiehtovampia salaisuuksia ja mysteerejä. Pienet
yksityskohdat ja huomiot avaavat tarinaa kuin pikkuhiljaa avainta kääntäen.
Aivan mahtava kirja jota ei voi laskea käsistään.
Kai Nieminen: Heräsin taas unesta
Tässä runokirjassa tiivistyy rakkaus ja kaipuu. Se on
kaunis, raastava, omakohtainen. Suoraa puhetta edesmenneelle puolisolle. Kirja
pysäytti monta kertaa miettimään oman arjen itsestään selvinä pitämiäni
asioita. Rakkaus on parasta ja kipeintä. Menetys niin lopullista ja muistotkin
satuttavat vaikka ovatkin lohdullisia ja tärkeitä.
Ville
Volter Kilpi: Pitäjän pienempiä (Otava 1934)
Volter Kilven Saaristosarjan toinen osa siirtää huomion rannikkopitäjän
mahtimiehistä seudun köyhään kansanosaan. Pitäjän pienempiä koostuu
useasta kertomuksesta: kirjan avaa pitkä, pienoisromaanin mittaan yltävä ja
ajan kulkua kerronnallaan hidastava Ylistalon tuvassa, joka kuvaa talviteloille
asettuneiden merimiesten laiskaa eloa pienessä Ylistalon tuvassa,
jonne miehet ovat vetäytyneet kevättä odottamaan. Kirjan päättävät lyhyet,
novellimittaiset kertomukset, joissa lämpimän tuvan yhteisöllisyys vaihtuu
raastavaan yksinäisyyteen, kylmyyteen ja epäonnistumiseen.
Virginia Woolf: Päiväkirja I (Savukeidas 2015,
suomentanut Ville-Juhani Sutinen)
Virginia Woolfin koottujen päiväkirjojen ensimmäinen osa
kattaa ensimmäisen maailmansodan täyttämät vuodet. Sota on läsnä, muttei
pääosassa: kaukaisen sodan jylyn lisäksi päiväkirjan täyttävät tarkkasilmäiset merkinnät kirjailijaa
ympäröivistä ihmisistä, kirjoittamisesta ja kirjailijan mielenliikkeistä. Merkintöjen
skaala ulottuu arkisesta säätilan kuvailusta yhteiskunnan suurien linjojen pohdiskeluun.
Päiväkirjamerkintöjen tyylissä on tajunnanvirtamaisia elementtejä, jotka
tekevät lukemisesta intiimin ja elävän kokemuksen.
Hanna Hauru: Viimeinen vuosi (Like 2021)
Viimeinen vuosi on Hanna Haurun terävä ja armoton,
tarkalla ja kirkkaalla kielellä kirjoitettu pienoisromaani pohjoisen pikkukylän
köyhästä kirjailijasta. Yksinäisyyden, niukkuuden ja nälän riivaama päähenkilö
onnistuu kuitenkin osoittamaan, että surkeimmassakin tilassa voi löytää jotain
kannattelevaa, ”työtä, jota voi tehdä ylpeydellä.”
Jenni
Tommy Orange: Ei enää mitään (Aula & Co 2020,
suomennos Jussi Korhonen)
Ei enää mitään kertoo kahdestatoista urbaanista intiaanista,
jotka valmistautuvat Oaklandin stadionilla pidettävään suureen powwowiin. Rujot
hahmot asettavat oman kulttuurinsa jatkuvasti kyseenalaisiksi ja yhdessä heistä
muodostuu kuoro, jonka äänet kertovat kaupunki-intiaanien kurimuksesta.
Tarinassa yhdistyvät niin tuskallinen historia, kauneus ja henkisyys, uhraukset
kuin sankaruuskin.
Vaikka Ei enää mitään käsittelee ajoittain tuskallisiakin
asioita, ei se ole raskasta luettavaa. Aiheita käsitellään realistisesti ja
Orange kertoo urbaaneiden intiaanien tarinaa selittämättä asioita puhki. Lukija
ikään kuin hyppää mukaan tarinaan kesken kaiken ja lopussa taas poistuu ennen
kuin kaikkeen on tullut selvyys. Tarinan hahmoilla on toisiinsa muitakin
yhteyksiä kuin powwow ja lukiessa onkin nautinnollista selvittää, miten ja
miksi kukakin toisensa tuntee. Ei enää mitään on romaani, joka saattaa helposti
jäädä huomaamatta, mutta josta varmasti monet lukijat saavat paljon irti –
onhan se onnistunut yhdistelmä yhteiskunnallisia aiheita, kertomuksia
perheistä, historiasta ja nykypäivästä.
Anna-Lena Laurén: Samettidiktatuuri – vastarintaa ja
myötäilijöitä nyky-Venäjällä (Teos & Förlaget 2021, suomennos Kaisa
Sivenius)
Samettidiktatuurissa pehmeys yhdistyy kovuuteen. Venäjällä
pehmeyttä edustavat esimerkiksi vapaus ilmaista mielipiteensä ja äänioikeus.
Se, että eri mielipiteillä kuitenkin harvoin on käytännön merkitystä tai että
valinnat on oikeastaan tehty jo ennen vaaleja, on silti useimmille venäläisille
ihan vain vallitseva asiaintila. Osa kuitenkin vastustaa ja muun muassa näistä
ihmisistä Laurén kertoo erinomaisessa teoksessaan.
Anna-Lena Laurénin tapa kirjoittaa Venäjästä ymmärrettävästi
ja helposti lähestyttävästi on ilmiömäinen eikä hän petä tälläkään kertaa.
Samettidiktatuuri valottaa sitä, miksi päivänselvistä asioista valehdellaan,
miksi venäläinen politiikka tuntuu täysin järjettömältä ja miksi ketään ei enää
oikeastaan edes kiinnosta. Mukana on niin valtiojohtoisen
politiikan ruodintaa kuin arkipäiväisiä sattumuksia ja yhdessä nämä kertovat
kiehtovaa tarinaa maasta, joka ainakin itselle on lähes mysteeri ja jonka
ymmärtäminen pelkkien uutisten perusteella on melkeinpä mahdotonta.
Samettidiktatuuria ja muita Laurénin Venäjää käsitteleviä kirjoja kuten
esimerkiksi Hulluja nuo venäläiset (Teos & Söderström 2009,
suomennos Laura Beck) voi suositella kaikille, jotka haluavat ymmärtää
itänaapuriamme vähän paremmin ja oppia jotain uutta.
Nomadland (2020, ohjaus Chloé Zhao)
Elokuvan alussa kuusikymppinen Fern (Frances McDormand)
menettää työnsä ja koska oikeastaan kaiken muun hän on menettänyt jo aiemmin,
päätyy hän kiertelemään ympäri Yhdysvaltoja pakettiautollaan. Matkan varrella
Fern tapaa muita kaltaisiaan, niin kutsuttuja nomadeja, jotka tekevät
pätkätöitä silloin kun jonkun hanttihomman onnistuvat saamaan, pelkäävät, että
poliisi sakottaa luvattomasta yöpymisestä ja pohtivat, mitä tehdä, kun auto
hajoaa ja varaa korjaukseen ei ole.
Nomadland on jopa hieman hämmentävä elokuva, sillä siinä ei
juuri tapahdu mitään erikoista. Siitä huolimatta tarina on vangitseva ja hahmot
– joista monet oikeita nomadeja eivätkä ammattinäyttelijöitä – ovat kiehtovia.
Elokuvan voima onkin nimenomaan tarinassa, siinä, kuinka se kertoo ihmisten
arkipäiväisistä huolista ja iloista, kuvaa pakettiautoelämää, josta toiset
saattavat haaveilla, kun taas näille ihmisille se on ainoa vaihtoehto
asunnottomuudelle. Nomadland on puhutteleva elokuva, jossa on lämpöä ja
hyvyyttä ja joka ajoittain synkästä aiheestaan huolimatta on myös toiveikas.
Lupaava nuori nainen (2020, ohjaus Emerald Fennell)
Humalainen nuori nainen, Cassie (Carey Mulligan) päätyy
baarista ”pelastajana” toimineen miehen asunnolle. Mies, ihan mukava sellainen,
huomaa tilaisuutensa tulleen ja päättää käydä hommiin. Kunnes koko ajan
vesiselvänä ollut nainen yhtäkkiä kysyy, mitä mies oikein tekee. Ja eihän mies
ymmärrä tekevänsä mitään väärää, eihän hän ole sellainen.
Lupaava nuori nainen voi katsojasta riippuen olla
kostotarina, romanttinen kertomus, satiiri, musta komedia tai trilleri,
kaikkiin elokuvassa on aineksia. Pohjimmiltaan elokuvassa kysymys
suostumuksesta ja toisen ihmisen kunnioittamisesta. Lupaava nuori nainen
vaikuttaa ennustettavalta tarinalta, mutta elokuva hämmentää katsojaa
nerokkaasti ja kuorii yltään kerroksia kuin sipulista. Lopun käänteet tulevat
kuitenkin niin puun takaa, että niitä ei elokuvan aikana helposti arvaa – ei
olekaan ihme, jos katsoja jää elokuvan loputtua kummastelemaan, mitä juuri
tapahtui. Lupaava nuori nainen on elokuva, jonka katsominen olisi paikallaan
aivan jokaiselle; moni varmasti löytää samastumispintaa, monille kokemus on
silmiä avaava. Yhtä kaikki, elokuva on yksi vuoden oivaltavimpia ja parhaita.
The Dissident (2020, ohjaus Bryan Fogel)
Lokakuussa 2018 Washington Post -lehden toimittaja Jamal Khashoggi käveli Saudi-Arabian Istanbulin-konsulaattiin hakemaan avioliittopapereita eikä koskaan palannut. Katoaminen ja sitä seuranneet tapahtumat ja selitykset kiinnittivät maailman huomion Saudi-Arabian kruununprinssin Mohammed bin Salmanin rooliin tapauksessa.
Käry-dokumentissaan Venäjän valtiojohtoisen dopingohjelman
paljastanut Fogel on tällä kertaa tarttunut tapaukseen, jonka surullinen
lopputulema on tiedossa. Vaikka tapauksen käänteet pääpirteittäin olisivat
tutut, on Khashoggin murhaa valottava dokumentti kylmäävää katsottavaa.
Tutuiksi tulevat Saudi-Arabian kybervakoilu ja sen seuraukset, vangitsemiset ja
kiduttamiset. The Dissident tekee selväksi sen, ettei Khashoggin kuolema ollut
vahinko vaan suunnitelmallinen teko, josta tarjoillaan vakuuttavaa
todistusaineistoa kattavasti. Elokuvan jännite pysyy yllä koko lähes
kaksituntisen kestonsa ajan ja aina kun katsoja luulee, että karmeimmat
paljastukset on jo tehty, esiin tulee vielä jotakin uutta. Dokumentti ei
mässäile aiheellaan, mutta aivan kaikkein herkimmille katsojille sitä ei voi
suositella.
The Dissident on katsottavissa Viddla-palvelussa osoitteessa
viddla.fi.
Mintti
Paras kotimainen elämäkerta: Arja Ahtaanluoma: Puolinainen. (Johnny Kniga 2020).
Kuvittele millaista olisi herätä sairaalassa niin että sinulta on amputoitu molemmat jalat ja kädet? Sitä ennen olisit elänyt aivan tavallista, kiireistä elämää kaikkine menoineen ja nyt tällainen yllätys! Näin kävi Arja Ahtaanluomalle ja hän kertoo kirjassa millaista oli sopeutua täysin uudenlaiseen ja erilaiseen elämään.
Paras ulkomainen elämäkerta: Tara Westover Opintiellä, (Tammi 2019)
Westover kasvoi Idahon vuorilla perheessä, joka odotti maailmanloppua ja vihasi yhteiskuntaa, koulutusta ja lääketiedettä. Isän valta oli ehdoton hulluuden rajoille asti. Tara pääsi kouluun vasta aikuisuuden kynnyksellä ja teki paljon töitä vapautuakseen perheensä kahleista. Uskomaton kasvutarina.
Paras historiallinen romaani: Anna-Kaisa Linna-Aho: Paperijoutsen, (Otava 2019)
Helsinkiläistyttö pakenee pulaa maalle kesällä -43. Sota vaikuttaa kaikkeen ja
kaikkiin. Kirjassa on hienosti kuvattu sodan vaikutuksia tavallisten ihmisten
elämään ja suhteisiin. Koskettava ja todenmakuinen kirja.
Paras tietokirja: Noriko Morishita: Tyttö ja teeseremonia - 15 oivallusta elämästä (Otava 2019)
Nuori nainen aloittaa teeseremonian
opiskelun. Sitkeästi, joka viikko 25 vuoden ajan hän käy oppitunneilla.
Vähitellen hän huomaa, kuinka yksityiskohtaiset säännöt ja rituaalit
rauhoittavat mielen ja helpottavat vastoinkäymisissä. Kaunis ja hidas kirja,
joka tuo mielenrauhaa.
Paras kevyt romaani: Frida Skybäck: Kirjakauppa Thamesin varrella (WSOY 2021)
Kun kaipaa kevyttä ja viihdyttävää lukemista, niin tämä kirja on siihen
erinomaisen sopiva. Kirjassa Charlotte perii tuntemattomalta tädiltään
kirjakaupan Lontoosta. Kirja on tarina siitä, miten talo täynnä kirjoja,
kourallinen uusia ihmisiä ja äreä kollikissa voivat antaa elämälle uuden
suunnan.
Kommentit
Lähetä kommentti